SUGGESTOPEDIA KAEDAH BERKESAN UNTUK PENGAJARAN BAHASA KEDUA
Pemerolehan
B2
Pemerolehan bahasa kedua berlaku setelah seorang
kanak-kanak atau orang dewasa telah fasih dalam menggunakan bahasa natif iaitu
bahasa pertama. Bahasa pertama ini juga dikenali sebagai bahasa ibunda yang
menunjukkan B1 pertama tersebut telah didedahkan kepada kanak-kanak semenjak
kecil lagi. Hal ini menyebabkan B2 dapat dipelajari melalui pembelajaran secara
formal, memerlukan latihan serta pengulangan sehingga menjadi tabiat diri
seseorang.
Pada masa ini, B2 amat penting
terutamanya dari aspek pendidikan. Pendidikan mejadi wadah untuk seseorang itu
lebih menguasai B2 bagi tujuan menambahkan ilmu pengetahuan. Selain itu, B2
juga dijadikan sebagai hiburan untuk lebih memahami bahasa yang lain. Namun
begitu, menurut Eckman dalam (Noor Aina, 2017), semakin aneh ciri dalam bahasa
tertentu berbanding dengan bahasa-bahasa lain, semakin sukar untuk seseorang
itu menguasainya. Hal ini kerana terdapat tempoh yang kritikal untuk
pembelajaran bahasa yang melibatkan sintaksis sehinggakan B2 itu sukar
dipelajari.
Kaedah Pengajaran B2
Krashen dalam Norul Haida (2013) telah menyenaraikan
pelbagai kaedah yang dapat membantu atau mengatasi masalah yang timbul dalam
proses pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua. Terdapat pelbagai kaedah yang
sering digunakan dalam pengajaran B2. Antara kaedah tersebut ialah kaedah
tatabahasa terjemahan, kaedah terus, kaedah ajuk-hafaz, kaedah suggestopedia,
kaedah audio-lingual dan sebagainya. Menurut Danny D.Steinberg dalam terjemahan
Azhar M.Simin (1990), kaedah ini berasaskan empat idea iaitu:
1.
Terjemahan
2.
Penyertaan
konteks situasi
3.
Analisis
linguistik
4.
Psikologi
pembelajaran
Terjemahan bermaksud item bahasa yang tidak diketahui
dalam bahasa sasaran akan dipadankan dengan bahasa pertama. Penyertaan konteks situasi
pula item bahasa yang berada di luar konteks situasi. Bagi analisis linguistik,
penerapan pengetahuan linguistik secara tidak langsung ataupun langsung
dilakukan apabila mengajar bahasa kepada pelajar. Hal ini melibatkan istilah linguistik
seperti kata nama, kata kerja, subjek dan lain-lain. Psikologi pembelajaran
pula melibatkan rumus sintaksis dan kompleks linguistik.
Namun demikian, semasa proses pembelajaran bahasa kedua terdapat beberapa sebab seseorang itu sukar untuk mempelajari bahasa kedua. Pertama, sintaksis akan lebih sukar dipelajari apabila berada pada tahap melebihi tempoh kritikal. Kedua, kanak-kanak yang meningkat dewasa dan orang dewasa kurang berminat untuk belajar B2 disebabkan kekangan masa. Selain itu, B1 dan B2 mempunyai perbezaan dan persamaan yang tersendiri.
Apa
Itu Kaedah Suggestopedia?
Kaedah suggestopedia merupakan aktiviti yang membantu
otak berfikir dengan aktif semasa pembelajaran bahasa. Kaedah ini diperkenalkan
oleh Georgi Lozanov pada tahun 1970. Lazanov menyatakan bahawa seorang pelajar
B2 boleh mempelajari 1 800 patah perkataan dalam tempoh 24 hari dengan cara
bertutur berasaskan sesuatu nahu dasar, dan membaca sebarang teks. Hal ini
menunjukkan kecekapan yang serupa dapat diperoleh melalui hypermnesia (Danny D.Steinberg dalam terjemahan Azhar M.Simin,
1990). Hypermnesia merupakan perubahan daya ingatan di mana
individu dapat mengekalkan dan mengingati bahasa dengan lebih pesat.
Kaedah ini dilakukan dengan pengajaran
melalui dialog dan perbendaharaan kata yang harus dikaji dan dihafal oleh
pelajar. Antara bahan-bahan yang digunakan dalam kaedah ini adalah bentuk
tulisan, kemudian diaplikasikan kepada bentuk lisan. Apabila bahan-bahan ini
dikemukakan kepada pelajar-pelajar, tingkah laku pelajar juga dapat dilihat dengan
kewujudan peristiwa-peristiwa tertentu. Sebagai contoh, kemahiran daya ingatan
pelajar dapat dilihat dengan jelas apabila kaedah ini dilaksanakan. Menurut
Scovel dalam terjemahan Azhar (1990), beliau menyatakan bahawa kaedah
Suggestopedia adalah kaedah yang baik untuk pembelajaran bahasa.
Tujuan
Kaedah Suggestopedia
· Keyakinan pelajar juga dapat ditingkatkan melalui penyampaian guru dengan adanya penggunaan muzik yang diiringi sebagai latar dan ketepatan masa untuk mengawal proses pengajaran bahasa.
· Suggestopedia dapat memberi motivasi kepada potensi mental para pelajar untuk belajar kerana muzik dapat memberi bayangan kepada pelajar untuk menggambarkan imaginasi mereka (Astutik, 2019)
· Kaedah ini memudahkan pelajar untuk berhujah secara langsung dalam proses pengajaran tanpa rasa takut untuk bersuara supaya dapat fokus dan bertukar-tukar idea (Syarifuddin et al., 2022).
Bagaimana Kaedah Suggestopedia
Dilaksanakan?
Suggestopedia
membantu para pelajar untuk berasa tenang dan menikmati proses pengajaran tiga
kali ganda dengan lebih cepat. Suggestopedia juga kaedah yang menggunakan muzik
atau video, dialog serta perbendaharaan kata dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Kaedah ini dilaksanakan dengan cara:
1. Guru
akan mambaca setiap dialog dengan kuat melalui cara tertentu, tiga kali kepada
pelajar
2. Pada
bacaan pertama, pelajar akan ikut guru membaca
3. Pada
bacaan kedua dan ketiga, pelajar-pelajar hanya akan mendengar sahaja. Akan
tetapi, musik klasik akan dipilih secara khusus dan dimainkan mengiringi
bacaan.
Kelebihan Kaedah Suggestopedia
Menurut
Meier dalam Prasetya (2022), kaedah atau metode suggestopedia merupakan kaedah
yang paling sempurna dalam proses pembelajaran. Terdapat beberapa kelebihan
Suggestopedia:
1. Memberikan
ketenangan dan kesantaian
2. Memberikan
kegembiraan dalam proses pengajaran
3. Mempercepat
proses pembelajaran
4. Memberi penekanan kepada perkembangan kecekapan
Walaupun
pandangan terhadap kaedah Suggestopedia lebih positif, terdapat juga
kelemahannya seperti:
1. Kaedah
ini hanya dapat dilaksanakan dalam kelompok kecil sahaja
2. Memberi
kegelisahan kepada pelajar yang tidak gemar akan muzik
3. Pemahaman
membaca dan pembetulan terlalu terbatas
4. Persiapan
pelajar juga terbatas
Kesimpulan
Jelaslah bahawa, suggestopedia merupakan salah satu kaedah yang digunakan untuk pengajaran B2. Kaedah ini juga amat menekankan kepada pertuturan yang turut menunjukkan percubaan untuk memperbaiki ingatan dengan adanya muzik. Selain itu, kaedah ini turut memberi motivasi kepada pelajar untuk belajar dengan keadaan yang tenang, santai dan percaya diri. Di samping itu, suggestopedia membantu meningkatkan kebolehan untuk bercakap terutamanya dalam bahasa kedua. Oleh itu, kaedah ini boleh digunakan dalam pengajaran bahasa kedua bagi memastikan pelajar dapat menguasai B2 dengan baik dan lancar.
Rujukan
Buku
Azhar M.Simin (1990). Psikolinguistik Bahasa, Akal Budi dan Dunia.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Norul
Haida Reduzan (2013). Ilmu
Psikolinguistik. Emeritus Publications.
Noor Aina Dani (2017). Asas Psikolinguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jurnal
Astutik, Y. P. (2019). The Effect of Using Suggestopedia Among
Students’ Speaking Ability. English Language in Focus (ELIF), 1(2),
137–144.
Bakhromova, A., & Ergashev, M. (2022). Suggestopedia As an Important Method of Teaching Vocabulary. Central
Asian Journal of Literature, Philosophy and Culture, 3(6),
91-93.
Prasetya, D., & Safitri, K. (2020). Metode Suggestopedia Sebagai
Alternatif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. TRIHAYU:
Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 6, 866-73.
Syarifuddin, M.,
Muhlisin, M., & Thinh, V. T. (2022). Suggestopedia-Based
Language Learning to Enhance Students’ Speaking Skills Viewed from Teachers’
Educational Background. Journal of Language and Literature Studies, 2(1),
12–22. https://doi.org/10.36312/jolls.v2i1.709
Ulasan
Catat Ulasan